فهرست بستن

دانلود مقاله درباره مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی

دانلود مقاله درباره مهارت های ارتباطی

در این مطلب از سایت نازشو برای شما دانشجویان گرامی مقاله درباره مهارت های ارتباطی قرار دادیم. این نوع مقاله که شما در این مطلب از سایت نازشو مشاهده می کنید بیشتر مناسب برای ارائه در کلاس است و می تواند بسیار برای شما نمره آور باشد اگر هم استاد سخت گیری دارید می توانید قبل از ارائه نظرات او را هم درباره این مقاله بپرسید و با کمی کامل کردن آن یک نمره خوب از ارائه خود نیز بگیرد. همچنین گفتنی است که ما در سایت نازشو شروع به کار جدیدی کردیم که شما می توانید مقاله اختصاصی خود را سفارش دهید و ما آن برای شما بصورت کامل آماده می کنیم و برای شما نیز ارسال می کنیم شما برای سفارش مقاله می توانید از طریق تماس باما نیز سفارش خود به ایمیل سایت نیز ارسال کنید. ما برای بعد از سفارش مقاله اختصاصی آن را به تیم حرفه ای تحویل و بعد اعلام زمان مورد نظر شما نیز برای شما ارسال خواهیم کرد و دیگر شما با این کار نگران نیستید که مقاله من تکراری است و استاد می تواند با یک سرچ در گوگل آن را پیدا کند. مطمن باشید ما بهترین مقالات برای شما قرار خواهیم داد. اگر دنبال مقاله حرفه ای هستید حتما با ما تماس بگیرد. در ادامه همراه باشید. مقاله مهارت های ارتباطی در ادامه مشاهده می کنید.

تعریف مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی به رفتارهایی گفته می شود که شخص می تواند از طریق آن با دیگران به گونه ای ارتباط برقرار کند که باعث بروز رفتارهای مثبت و پرهیز از واکنش های منفی در طرف مقابل گردد.

مهارت ­های ارتباطی

1-خوشرویی و خوش اخلاقی

مدیران ضعیف، با بداخلاقی و فاصله گرفتن ، در صدد پوشاندن ضعف خود هستند و برعکس، مدیران قوی با خوشرویی، خوش اخلاقی و گرم گرفتن، به موفقیت خود کمک می­کنند. مدیران بایستی به این نکته توجه داشته باشند که کارکنان ، دوسوم اوقات مفیدشان را در محل کار می­گذرانند، بنابراین باید محیط کار و رفتار و قیافه مدیران به گونه ­ای نباشد که وقتی آنها صبح از خواب بیدار می­شوند و یادشان می­آید می­خواهند به محل کار بروند ،  دلگیر شوند. پس هم محیط فیزیکی کار باید دلباز باشد و هم اینکه سرپرستان با خوشرویی و خوش اخلاقی ، محیط گرمی را برای کارکنان ایجاد نمایند.

2- هماهنگی در گفتار و رفتار

یک مدیر، بایستی به آنچه می­گوید ، عمل کند، در غیر این صورت، سخنانش هیچ تاثیری ندارد. هرگاه مدیر در مورد زمان ورود و خروج، نظافت محیط کار، نظم در کارها، دقت و سرعت در عمل، داشتن خلاقیت و …، به مدیران تحت سرپرستی ویا کارکنانش توصیه­هایی دارد، در صورتی این توصیه ها کار ساز خواهد بود و به نتیجه خواهد رسید که مدیر خودش عملا” به این موارد توجه نماید و رعایت کند. در تحقیقی که از 20 هزار کارمند صورت گرفته است، 90% از آنها از این موضوع گله داشته­اند که مدیران به آنچه می­گویند و توصیه می­کنند، خودشان عمل نمی­کنند!

  3- رفتار غیر کلامی

یکی دیگر از بخش های مهم مهارت های ارتباطی رفتار غیرکلامی است. منظور از ارتباط غیرکلامی ، انتقال معنا و مفهوم بدون استفاده از کلام می باشد. بنابراین هر گونه علائم چهره، حرکات بدن، لحن صدا و غیره که سبب شود مخاطب منظور خاصی را برداشت کند، جز ارتباطات غیرکلامی محسوب می شوند.

در زندگی امروزه با مجموعه‌ای از ارتباطات غیر کلامی احاطه شده‌ایم. زمانی که در خیابان قدم می‌زنیم، احساس ما تحت تاثیر علایم راهنمایی و رانندگی، ویترین مغازه‌ها، تابلوها، پرچمها، لباسهای شیک، ماشینهای آخرین مدل و غیره است. اینها همگی رسانه‌های ارتباطی غیر کلامی به حساب می‌آیند. نمونه‌ای از زبان رفتاری، زبان علایم است که توسط افراد ناشنوا مورد استفاده قرار می‌گیرد در این روش، پیام با حرکت سر و دست بیان می‌شود.

زبان رفتار، زبان احساس، عواطف و هیجانات درونی انسان است. ما همه روزه با مشاهده حالتها، تغییرات قیافه، لحن صدا و حرکات بدن به طور غیر ارادی ذهن و درون افراد مختلف را می‌خوانیم و پی می‌بریم که آنان نسبت به ما چه احساسی دارند. در فرایند ارتباطات غیر کلامی، استفاده به جا از زبان رفتار بسیار موثر است. بنابراین، آموختن زبان رفتار و کسب مهارت در آن برای برقراری ارتباط با دیگران بسیار سودمند می‌باشد.

برای آنکه رهبران، ارتباط موثری برقرار کنند، باید به کلمات، نحوه بیان، و در کل، به انواع نشانه های غیر کلامی نیز توجه نمایند. ارتباط موثر، به علائمی نیاز دارد که نشان دهنده علاقه­مندی، درک و توجه به مخاطب و نیازها و مسائل او اوست. منظور از رفتار غیر کلامی ، حرکات سر، دست، چشم، حالت صورت، نحوه نگاه، طرز ایستادن یا نشستن و….است که در رفتار و عکس العمل دیگران تاثیرگذار می­باشد. انسان گاهی با چشم و ابرو و حرکت سر و دست مطالبی را میتواند القاء کند و مخاطب را به کاری ترغیب و یا از کاری باز دارد که با هیچ وسیله دیگری امکان پذیر نیست .

بنابراین لازم است مدیر به این حربه موثر نیز آشنا باشد و از آن به خوبی استفاده نماید. البته همه این امکاناتی که در رفتار غیر کلامی نهفته است، باید در جهت همدلی با مخاطب باشد. مدیر باید بگونه­ای از این عوامل استفاده کند که آنها احساس راحتی کنند و موجب اعتماد و اطمینان گردد.

 دانشمندان این حوزه ، موارد فراوانی را مشمول رفتار غیر کلامی نموده­اند که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می­شود:

الف، تماس چشمی:

نگاه از عوامل موثر در رفتار افراد است، گاهی کسی در کلامش تحکم دارد، اما چون نگاهش تحکم را نمی­رساند، شدت کلامش نیز از بین می رود و برعکس، گاهی کسی مطلبی را ملایم بیان می کند، ولی با نگا هش می فهماند که این کار باید بشود. اساسا” سخن چشم و نگاه در سکوت، گویاتر و معنادارتر از کلام است و بعضا” مطالبی را که با کلام نمی توان ارائه کرد، با نگاه قابل ارائه می­باشند. مدیر بایستی از این اهرم به نحو احسن استفاده نماید. گاهی در مقابل فرد خطا کاری فقط بایستی سکوت کند و گاهی با یک نگاه به او بفهماند که از تو انتظار نداشتم و گاهی نیز با شدت نگاه خود، فردی را از ادامه کار خطایش باز دارد.

  ب، تنوع صوتی:

یکی از عوامل موثر در برخورد با افراد و بخصوص در مدیریت، مشخصات پیرا زبانی است، سرعت گفتار، طرز بیان، لحن سخن و …، اهمیت فوق العاده­ای در انعکاس  مطلب و متاثر کردن مخاطب دارد، با تغییر در هریک از این موارد ، می­توان اشتیاق، اعتماد­، اضطرار­، آرامش و دیگر حالات روحی را القاء نمود. مدیر گاهی با یک بیان ملایم که می­گوید”از شما که همیشه در کارهایت منظم بودی، انتظار نداشتم این اشتباه را انجام دهی” به مراتب نتیجه بهتری خواهد گرفت تا زمانی که بخواهد او را مورد عتاب قرار دهد. پاول هرسی می­گوید:

 واژه­ها ، لغات، زبان، عبارات، ساختار جمله و …، در عین حال که ممکن است آسیب رسان باشند، تعالی بخش نیز هستند. چه بسا ممکن است به اشتباهات سنگین، یاس و ناامیدی منجر شود و در عین حال می تواند موجب غرور، صداقت، فعالیت یا آرامش شوند و در روند نفوذ، نقشی بسیار مهم داشته باشند.

ج، مهارت شنیدن :

 یکی از عوامل موثر در تقویت کار مدیر، داشتن هنر خوب شنیدن است.

 مدیران به علت مشغله زیاد معمولا خوب گوش نمی­دهند، این کار دو ضرر عمده دارد، اول

 آنکه کارکنان احساس می­کنند آنها را به حساب نیاورده­اید و بعنوان یک هم صحبت قبولشان

 ندارید و دوم اینکه استفاده­ای که بایستی از این مکالمه حاصل می­شد، صورت نمی گیرد، از

 طرف دیگر بسیاری از سو تفاهم­ها، درک نکردن­ها،  قضاوت­های نابجا، دلگیری­ها و … به

 علت خوب گوش ندادن است. مدیر با هر کس و در هر سطحی که صحبت می­کند، باید خوب

 گوش دهد و کاملا” درک کند که متکلم چه می گوید. اگر این قدم اول درست برداشته شود،

 قدم های دیگر نیز درست برداشته خواهد شد، اما اگر این قدم اولیه صحیح برداشته نشود،

بقیه موارد نیز به تبع این عدم درک صحیح، غلط انجام خواهد شد. پاول هرسی با ارائه

جدول زیر تاکید می­کند که با وجود اهمیت بسیار بالای “خوب شنیدن” در زندگی و مدیریت،

برنامه ریزی آموزشی کشورها کمترین توجه را به آن دارد.

        نوع مهارت سال های تعلیم میزان کاربرد در زندگی
خواندن 8 سال قدری
نوشتن 14 سال کمی
صحبت کردن 1 سال زیاد
گوش دادن 0 بسیار زیاد

د : دست دادن

یکی از مسائل مهم در مهارت های ارتباطی در بخش رفتار غیرکلامی دست دادن است. دست دادن راحت است، اما  ممکن است شما در انجام آن اشتباه کنید. مطابق با هنجارها و قواعد جامعه‌ دست بدهید و سعی نکنید هنگام دست دادن قدرت‌تان را به رخ بکشید. فراموش نکنید هنگام دست دادن در حال ارزیابی‌ شدن هستید. دست دادن چیزهای زیادی درباره‌‌ی شما می‌گوید. شما دست نمی‌دهید که امتیاز بگیرید یا پیروز شوید، دست می‌دهید که دیگران احساس راحتی کنند، دست می‌دهید تا آرامش برقرار شود.

اگر به کسی برخوردید که شل دست داد، اخم نکنید و ناراحت نشوید. شما هم به همان اندازه دستش را بفشارید. خوشحال باشید از اینکه فرصتی پیدا کرده‌اید که نشان بدهید تا چه اندازه در روابط اجتماعی هوشمند و خوش‌رفتار هستید. خاطره‌ی آن رفتار متین و مؤدبانه برای مدت طولانی در ذهن طرف مقابل‌تان می‌ماند. همان دست، روزی که به آن نیاز داشته باشید، پشت شما خواهد بود.

 مزایای زبان رفتار در مهارت های ارتباطی

در صورت آگاهی و داشتن مهارت، زبان رفتار می‌تواند مزایای ذیل را برای ما به ارمغان بیاورد

  1.    ارتباطات بیشتر، بهتر و کامل‌تری با دیگران داشته باشیم
  2.        راحت‌‌تر دیگران را برای برقراری ارتباط به طرف خود جذب کنیم
  3.    اختلاف نظر، سوء تفاهم و آغاز هر تعارضی را پیشاپیش تشخیص دهیم
  4.      حمایت، توافق و دلگرمی را دریابیم
  5.       زمان سخن گفتن و زمان سکوت کردن را تشخیص داده و آن را در خود تقویت نماییم

امیدواریم که این مقاله رایگان برای شما مفید واقع شده باشد. ما همچنین دانلود مقاله رایگان هم در دستور کار خود داریم اما هدف اصلی راه اندازی این بخش از سایت رفع نیاز در زمینه های مقاله های اختصاصی خوب در موضوع دلخواه است. که این کار با افراد حرفه ای در این زمینه انجام خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 3 =