دسته : سلامتتاریخ: ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
عوارض دیر خوابیدن در بزرگسالان و کودکان

عوارض دیر خوابیدن در بزرگسالان و کودکان

با توجه به افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی در بین افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان شب زنده داری و روزخوابی بسیار شایع شده است.در این مقاله نازشو قصد داریم عوارض دیر خوابیدن را توضیح دهیم تا افرادی که عادت به دیر خوابیدن دارند با عوارض دیر خوابیدن هم چنین دلایل آن آشنا شوند. عادت دیر خوابیدن در شب که صدمات جسمی و روحی به همراه دارد.یکی از عوارض دیر خوابیدن در کودکان کند شدن سرعت رشد آن ها و ابتلا به بیماری های خود ایمنی است که در بزرگسالی این کودکان مشکلات حاد تر و پیچیده تری را به وجود می آورد.هورمون های بدن با توجه به ساعت بیولوژیک بدن ترشح می شوند و طی مراحل بیولوژیک فرد به خواب عمیق می رود و خواب عمیق نیز باعث سم زدایی بدن می شود.از خطرناک ترین عوارض دیرخوابیدن ایجاد خواب پراکنده و بهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن می شود که این بی نظمی ها منجر به عدم سم زدایی بدن به طور کامل و مشکلات مهم دیگری می شوند.

بی خوابی بر فعل و انفعالات شیمیایی داخل بدن تاثیر می گذارند که این تاثیرات مشکلات جسمی و ذهنی متعددی را منجر خواهد شد.از عوارض دیر خوابیدن از دست رفتن طراوت و شادابی پوست و بروز پیری زودرس است.هیپوتالاموس مغز که به ترموستات بدن معروف است و وظیفه تنظیم دمای بدن را به عهده دارد درای مرکزی است که وظیفه مهم تنظیم ساعات خواب در طول شبانه روز را به عهده دارد.این ساعت درونی بدن به عواملی مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها چرخه شب و روز است.هر فردی با توجه به سن او نیاز به ساعات مشخصی خواب در طول شبانه روز نیاز دارد مثلا یک کودک 6 ساله به حدود 11 ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارد هر چقدر که سن کودک افزایش می یابد تا به بلوغ برسد به 8 ساعت خواب استاندارد در شبانه روز احتیاج دارد.

 

عوارض دیر خوابیدن در بزرگسالان و کودکان

عوارض دیر خوابیدن کودکان

عملکرد بدن در ساعات مختلف شب

ساعت 9 تا 11 شب زماني است براي از بين بردن مواد سمي و غيرضروري كه اين عمليات توسط آنتي‌اكسيدان‌ها انجام مي‌شود. در اين ساعات بهتر است بدن‌تان در حال آرامش باشد، در غير اين صورت بر سلامتي خود اثر منفي گذاشته‌ايد.
* ساعت 11 تا یک نيمه‌شب عمليات از بين بردن مواد سمي در كبد ادامه دارد، البته اگر شما در خواب عميق غوطه‌ور باشيد. ضمنا در اين مدت، با فعال‌تر شدن هورمون رشد و بازسازي، ترميم بافت‌هاي آسيب‌ديده و جايگزيني سلول‌هاي از بين رفته صورت مي‌پذيرد.
* ساعت یک تا سه نيمه شب، عمليات سم‌زدايي در كيسه صفرا طي يك خواب عميق به طور مناسب انجام مي‌گيرد.
* ساعت سه تا پنج صبح، عمليات سم‌زدايي در ريه‌ها اتفاق مي‌افتد. برخي مواقع ديده مي‌شود كه افراد در اين زمان به سرفه يا عطسه شديد دچار مي‌شوند.
* ساعت 5 تا 7 صبح، ادامه اين عمليات در روده بزرگ كامل‌تر شده و نهايتا به عمل دفع مواد زائد منجر مي‌شود.
* ساعت 7 تا 9 صبح جذب مواد مغذي به بهترين وضع صورت مي‌‌گيرد، پس بهتر است صبحانه را ميل کنید. افرادي كه بيمار هستند، بهتر است صبحانه را ساعت 6:30 ميل کنند. لازم به يادآوري است كه در بين وعده‌هاي غذايي صرف صبحانه از اهميت ويژه‌اي براي سلامتي و نشاط برخوردار است.
* كساني كه مي‌خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهتر است ساعت صرف صبحانه براي آنها 7:30 تعيين شود.
* كساني كه اصلا صبحانه نمي‌خورند، بهتر است عادت خود را تغيير دهند و ساعت 9 يا 10 صبح صبحانه بخورند و از آن پس مشاهده کنید كه چقدر قدرت تحمل و يادگيري آنها افزون‌تر و خستگي و دلمردگي‌شان كمتر و كمتر مي‌شود.
* از نيمه‌هاي شب تا ساعت چهار صبح، مغز استخوان‌ها عمليات خونسازي را انجام مي‌دهد.

علل کم خوابی در کودکان

1- استرس: امروزه محیط زندگی بسیاری از افراد پر از تنش و استرس شده است. استرس ناشی از دعوای والدین، تماشای فیلم های خشونت آمیز، دعواکردن کودک در مدرسه با هم کلاسی ها، تنبیه بدنی کودک توسط والدین و یا معلمین مدرسه، ترس از امتحانات و …، علل استرس هایی هستند که از محیط به کودک وارد می شود و او را دچار مشکلات کم خوابی و یا بی خوابی می کند.

2- بیماری کودک:  هنگامی که کودک بیمار می شود و سلامتی او تحت تاثیر قرار می گیرد، معمولا کم خوابی به سراغ کودک می آید و عواملی مانند تب و درد و استفراغ مانع از خواب کافی او می شوند.

3- داروهای شیمیایی: اثرات سمی برخی داروها، مانع از خواب کافی کودک می شوند.

4- مصرف الکل و مواد مخدر: اما این مورد از علل کم خوابی در کودکان کشورهای غربی می باشد. البته این مشکل بیشتر با کم خوابی دوران نوجوانی ارتباط دارد. به طور کلی مصرف مواد مخدر و الکل، چرخه طبیعی خواب را مختل می کند.

5- انسداد مجاری تنفسی هنگام خواب و خروپف کردن

6- بیماری آسم