دسته : ورزشیتاریخ: ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
11 تا از بهترین فواید دویدن

بهترین فواید دویدن

شاید شما هم خیلی چیز ها درباره فواید دویدن می دانید و شاید بعضی از آن ها اشتباه و بعضی از آن درست باشد. ما امروز در سایت نازشو برای شما پستی درباره فواید دویدن قرار دادیم. این فواید که ما در این مطلب قرار دادیم فقط برای کسانی که حرفه ای می دوند نیست. این فواید بیشتر برای کسانی هست که سعی می کنند با سرعت پایین و منظم بدوند. دویدن با سرعت کم برای افراد معمولی جامعه فواید بسیار زیادی دارد و می تواند سلامتی افراد را ضمانت کند. همچنین دویدن با سرعت کم فواید زیر را در بر دارد. که در ادامه با این هشت مورد آشنا می شویم.

1- سلامت قلبی – عروقی

پزشکان به این نتیجه رسیدن که سرعت دویدن تاثیری در مفید بودن آن برای قلب و عروق ندارد. اگر با سرعت کم بدوید باز هم فشار خون شما کاهش پیدا می‌کند و شاهد فواید دویدن بر روی سلامت قلب خواهید بود. پس برای اینکه سلامت قلب خود را تضمین کنید نیاز به دویدن با سرعت بالا ندارید.

2- کاهش استراس

یکی از بهترین فواید دویدن چه با سرعت زیاد و چه سرعت کم بدوید، تاثیرات ذهنی را شاهد خواهید بود. دویدن باعث  افزایش اعتماد و کاهش استرس به نفس و بالا رفتن توانایی‌های ذهنی می‌شود. دویدن از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند. و باعث می شود در دوران پیری زندگی بهتری داشته باشید.

این مطلب هم احتمالا مورد علاقه شما باشه  رفتن خانم ها به ورزشگاه بعد از جام جهانی ادامه خواهد داشت!

3- عادت به دویدن

اگر دویدن را برای مدت زیادی کنار گذاشته اید دویدن آرام بهترین راه برای آماده کردن بدن است. این کار تاندون‌ها، رباط‌ها، مفاصل و عضلات را به تدریج قوی می‌کند تا آن ها بتوانند فشار دویدن با سرعت زیاد را بعد از مدتی تحمل کنند. بعد می توانید کم کم اگر دوست داشتید سرعت دویدن را بالا ببرید.

4- کنترل وزن

شاید یکی از اصلی ترین دلایل که بعضی ها به دویدن روی می آورند کنترل وزن یا کاهش وزن است. دویدن یکی از بهترین راه های کنترل وزن است. و کسانی که دچار اضافه وزن هستن می توانند با دویدن و ورزش دیگر به وزن ایده ال خود برسند.

5- کاهش آسیب‌ دیدگی‌ 

آسیب دیدگی یکی از مهم ترین دلایلی است که بیشتر افراد را از دویدن منصرف می کند. آسیب دیدگی بیشتر بخاطر رعایت نکردن اصول دویدن است. دویدن با سرعت زیاد به بدن فشار زیادی وارد می‌کند و ممکن است باعث آسیب‌ دیدگی‌ تاندون‌ ها ، رباط‌ ها و استخوان‌ ها شود و در مدت زمان زیاد احتمال دارد که این آسیب‌ دیدگی‌ها باقی بماند.  اگر به تازگی شروع به ورزش کرده‌اید می توانید با سرعت کم بدوید تا احتمال آسیب‌دیدگی‌ را کمتر کنید. سعی کنید قبل از دویدن گرم کردن را هم هیچ وقت فراموش نکنید.

این مطلب هم احتمالا مورد علاقه شما باشه  حریف های پرسپولیس و استقلال در جام حذفی 98 - 97

6- تفریح سالم 

یکی از تفریحات سالم می تواند دویدن باشد دویدن آرام می‌تواند جایگزینی برای تفریح باشد. می توانید به هنگام دویدن با دوستان خود صحبت کنید دویدن چند نفره بجز فواید که برای بدن دارد از نظر روحی هم بسیار برای شما مفید خواهد بود.

7- کمک به خواب بهتر

اینکه چه قدرت و چطور می‌خوابیم به سلامتی مربوط است. بعد از یک ورزش شدید مانند مانند دویدن بدن شما نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد. بعد از دویدن بدن خسته می‌شود و می‌توان خوابی عمیق داشت. دوندگان معمولا سریع‌ تر به خواب می‌روند و خواب عمیق‌ تری نسبت به افراد عادی دارند.

8- عدم نیاز به مکان خاص

یکی از نکات مثبت دویدن این است که می‌توانیم این ورزش را هر کجایی انجام دهیم و نیاز به باشگاه ندارید. دویدن ورزشی است که امکانات زیادی را لازم ندارد. پس شما می توانید از بعضی از مکان های عمومی مثل پارک برای دویدن استفاده کنید.

9- افزایش ایمنی بدن

یکی دیگر از فواید دویدن افزایش میزان گلبول‌ های سفید خون است. این گلبول‌ها برای ایمنی بدن ضروری هستند. همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه دیابت و پوکی استخوان می‌شود. و بدن را بسیار قوی تر می کند.

این مطلب هم احتمالا مورد علاقه شما باشه  در برنامه کاهش وزن خود این میوه های خشک شده را اضافه کنید.

10- تقویت استخوان و ماهیچه‌

در شماره آخر فواید دویدن برای شما رابطه مستقیم بین فعالیت و ساختن استخوان و ماهیچه وجود دارد. با زندگی ساکن از میزان ماهیچه‌ ها و استخوان‌ های بدن کاسته می‌شود. یکی از راه‌حل‌ های این مشکل، دویدن است که تاثیر زیادی بر استخوان و ماهیچه‌ ها دارد. دویدن باعث تراکم استخوان می‌شود و ماهیچه‌ ها را قوی می‌کند. و به نوع بدن شما را ورزشکارانه نشان می دهد.

11- جلوگیری از افسردگی

دویدن باعث می شود که علائم افسردگی کم کم از بین برود. و به شما برای زندگی بهتر کمک کند. روزی 30 دقیقه دویدن می تواند ضمانت خوبی برای داشتن یک زندگی با سلامت کامل باشد.

در انتها امیدوار هستیم که با خواندن فواید دویدن در برنامه های خود ورزش دویدن را قرار دهید تا زندگی بهتر با سلامت کاملی داشته باشد و سعی کنید منظم ورزش کنید. اگر این مطلب برای شما مفید بود می توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید