دسته : سلامتتاریخ: ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
7 توصیه مهم غلبه بر اضطراب

7 توصیه مهم غلبه بر اضطراب

اضطراب یکی از مشکلات حوزه اعصاب و روان است که روش های گوناگونی برای غلبه بر آن وجود دارد.روش هایی که ممکن است روی برخی افراد جواب بدهند و روی برخی موثر نباشند.اضطراب عوارض بسیاری بر روی ذهن و جسم دارد.اضطراب یکی از احساسات طبیعی انسان است که هر فردی در زندگی خود این حس پریشان و منفی را تجربه می کند.خیلی از افراد زمانی که با مشکلات روزمره خود مواجه می شوند دچار استرس و اضطراب می شوند مثلا در زمان قبل از یک امتحان و یا در زمان مصاحبه شغلی و یا قرار گرفتن در یک محیط جدید با افراد جدید و ناشناخته و همچنین هنگام گرفتن یک تصمیم مهم و پیچیده ممکن است افراد دچار اضطراب و پریشانی شوند.اضطراب باعث مشکلاتی در کارهای روزانه می شود.این احساس در بلند مدت بر جسم انسان نیز اثر می گذارد.استرس می تواند منشا ژنتیکی داشته باشد.اتفاق های ناگواری که در زندگی افراد اتفاق می افتد مانند تصادف، طلاق، از دست دادن اعضای خانواده و… می تواند باعث تشدید استرس و اضطراب در افراد شود.غلبه بر اضطراب در یک و یا دو روز اتفاق نمب افتد بلکه نیاز به رعایت کردن توصیه ها و نکاتی در این زمینه دارد تا پس از مدتی بتوان غلبه بر اضطراب را تجربه کرد.

اگر شما نتوانید بر اضطراب خود غلبه کنید باید منتظر عوارض استرس شدید بر روح و جسم خود باشید. در زمان استرس متابولیسم بدن شما دچار اختلالاتی می شود مانند بی خوابی، بروز افسردگی، رفتار های تنشی، عدم تمرکز، سردرد و سرگیجه اشاره کرد.ما در ادامه این مقاله سایت نازشو 7 توصیه مهم برای غلبه بر اضطراب و استرس را برای شما آورده ایم.ادامه مقاله را مطالعه کنید و با این توصیه های مهم آشنا شوید.

درمان اضطراب

در بعضی از موارد اضطراب بدون نياز به مراجعه به پزشک میتواند درمان شود. به اين موارد، اضطراب طبيعی می گويند که طي آن اضطراب به خوبي توسط بيمار کنترل و برطرف میشود (مثل ترس ناشی از امتحان). در چنين شرايطی اضطراب میتواند توسط اعمال و روشهايی از قبيل حمام گرفتن به مدت طولاني، تنفس عميق، صحبت کردن با شخصی مورد اعتماد، استراحت در يک اتاق تاريک و … تحت کنترل درآيد.
مراجعه به پزشک زمانی ضروری می شود که خود درمانی فرد جواب ندهد، يا فرد دچار هراس بيش از حد يا علايمی جديد و غير قابل توجيه شود. در آن صورت پزشک درمان دارويی يا درمان غير دارويي اضطراب (روش های کلاسيک) را به او پيشنهاد می کند.
از دارو هايي که امروزه برای درمان اضطراب مورد استفاده قرار می گيرند می توان پروزاک (Prozac)، دارو هايي از خانواده ی بنزوديازپين ها (برای مدت کوتاه)، سرتالين (Sertaline) و … را مثال زد. عده ای از متخصصان استفاده از بعضی از اين دارو ها را (مانند پروزاک، که طبق تحقيقاتی که به تازگی انجام شده است احتمال خودکشی در جوانان را افزايش می دهد) توصيه نمی کنند و درمان های غير دارويی را پيشنهاد می کنند.

 

غلبه بر اضطراب

هفت توصیه مهم غلبه بر  اضطراب

۱. تحرک و فعالیت بدنی خود را بیش از کنید. ورزش منظم موجب آزادسازی و ترشح اندروفین‌ها در بدن می‌شود که ترکیبات شیمیایی طبیعی برای ایجاد احساس خوب هستند. حداقل در پنج روز از هفته روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
۲. خواب شبانه کافی داشته باشید.
۳. ذهن خود را پاکسازی کنید. برای این کار در ساعات بیداریِ طول روز، فواصل زمانی کوتاهی را برای جدا شدن از هر آنچه به شما استرس می‌دهد انتخاب کرده و این زمان‌های کوتاه مدیتیشن (مراقبه) کنید یا به موسیقی آرام بخش گوش دهید. این دو کار بسیار برای پاکسازی ذهن مفیدند.
۴. رژیم غذایی سالم رکن اصلی آرامش و سلامت روان است. وعده‌های اصلی غذایی را از دست ندهید. همچنین مصرف کافئین را محدود کنید چرا که در تشدید اضطراب و حملات پانیک (حملات ترس و وحشت) نقش دارد.
۵. در صورت نیاز از پزشک و روان درمانگر کمک بگیرید. به خصوص اگر سابقه خانوادگی ابتلا به اضطراب و افسردگی دارید.
۶. احساسات خود را تحت نظر داشته باشید. از حال و هوای روزانه خود یادداشت بردارید و نسبت به علائم هشدار اختلال اضطراب گوش به زنگ باشید. علائم احتمالی این اختلال شامل نگرانی مداوم، پرهیز از حضور در موقعیت‌های اجتماعی، حملات پانیک و کابوس‌های شبانه هستند.
۷. بهترین درمان را برای خود بیابید. اگر اختلال اضطراب را در خود تشخیص دادید، دید مثبت‌تان را حفظ کنید. امروزه روش‌های درمانی مفید و بسیاری مانند “رفتار درمانی شناختی” برای حل این مشکل وجود دارند که می‌توانند الگوهای تفکری شما را تغییر دهند و البته بهترین اقدام در وهله اول پیدا کردن یک درمانگر است تا کار شما را راحت‌تر کند؛ فردی که در درمان اختلال اضطراب تجربه دارد.