مواد غذایی مناسب برای سلامت پروستات

مواد غذایی مناسب برای سلامت پروستات

رژیم غذایی شما می تواند بر سلامت شما، از جمله پروستات تأثیر بسزایی بگذارد. با افزودن غذاهای سالم و دوستدار پروستات به رژیم غذایی خود، ممکن است بتوانید خطر مشکلات پروستات از جمله سرطان پروستات را کاهش دهید. برای آشنایی با مواد غذایی مناسب برای سلامت پروستات با بخش رژیم و تغذیه سایت جیران همراه باشید.

به گفته انجمن سرطان آمریکا ، سرطان پروستات شایع ترین سرطان در بین مردان است که از هر 8 مرد در ایالات متحده 1 نفر را مبتلا می کند.

مواد غذایی مناسب برای سلامت پروستات

اگرچه نقش رژیم غذایی در سلامت پروستات مشخص نیست، چندین نظریه وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند رژیم غذایی چربی بالا و قند بالا ممکن است در افزایش میزان سرطان پروستات نقش داشته باشد.

برخی از مطالعات رژیم غذایی سرشار از محصولات لبنی و کل کلسیم دریافتی از طریق غذا و مکمل ها را با خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط کرده اند. با این حال، برای تأیید این پیوند به تحقیقات بیشتری نیاز است.

هنگام ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، هنوز باید برای انجام آزمایش های منظم سرطان پروستات به پزشک مراجعه کنید، اما می توانید با افزودن 6 ماده غذایی زیر به رژیم غذایی خود، از سلامت پروستات خود حمایت کنید.

 

1. گوجه فرنگی

برخی میوه ها و سبزیجات از جمله گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن هستند. برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از لیکوپن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند.

تحقیقات بیشتری برای تأیید فایده مورد نیاز است اما در بررسی 24 مطالعه، محققان پیشنهاد کردند مردانی که گوجه فرنگی بیشتری مصرف می کردند، کمتر به سرطان پروستات مبتلا می شدند.

لیکوپن ممکن است آسیب سلولی را کاهش داده و تولید سلول های سرطانی را کند کند. این آنتی اکسیدان است  به این معنی که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند.

از آنجا که لیکوپن محکم به دیواره های سلولی گوجه فرنگی خام متصل است، بدن شما در استخراج آن مشکل دارد. محصولات گوجه فرنگی پخته یا پوره شده ممکن است گزینه های بهتری باشند، مانند محصولات زیر:

  • رب گوجه فرنگی
  • سس اسپاگتی
  • گوجه فرنگی خشک شده
  • آب گوجه

چگونه گوجه فرنگی بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

گنجاندن دستور العمل های بیشتر مبتنی بر گوجه فرنگی در رژیم غذایی شما ساده است.

بسیاری از غذاهای گوجه فرنگی مغذی برای امتحان کردن وجود دارد. به عنوان مثال، افزودن مقداری گوجه فرنگی خشک یا تازه به سالاد، خوردن تخم مرغ با گوجه فرنگی یا سالسا و خوردن سوپ های گوجه فرنگی راه های عالی برای افزایش مصرف لیکوپن است.

در ماه های تابستان، می توانید گوجه فرنگی تازه و محلی بخرید تا به ساندویچ اضافه شود و در سالاد خرد شود.

نوشیدن آب گوجه فرنگی ساده هر روز یک گزینه خوب دیگر است. فقط مطمئن شوید که نوع کم سدیم را انتخاب کنید.

خلاصه

گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است که ممکن است خطر سرطان پروستات را کاهش دهد.

این مطلب هم احتمالا مورد علاقه شما باشه  نحوه مهاجرت و گرفتن اقامت دائم چین

 

2. کلم بروکلی

کلم بروکلی سبزی است که حاوی ترکیبات پیچیده بسیاری است که ممکن است به محافظت از برخی افراد در برابر سرطان کمک کند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که بین میزان مصرف سبزیجات چلیپایی – گروهی که شامل کلم بروکلی است – و خطر ابتلا به سرطان پروستات کمتر وجود دارد.

دلایل هنوز نامشخص است، اما محققان پیشنهاد می کنند که برخی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در این سبزیجات – از جمله سولفورافان، که جوانه کلم بروکلی حاوی مقادیر غلیظی از آن است – به طور انتخابی سلول های سرطانی را هدف قرار داده و آنها را از بین می برد، در حالی که سلول های طبیعی پروستات را سالم و بدون تأثیر می گذارد.

سایر سبزیجات چلیپایی شامل گل کلم، کلم، جوانه بروکسل و کلم پیچ است.

چگونه کلم بروکلی بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

می توانید کلم بروکلی را به سیب زمینی سرخ کرده، سوپ و سالاد اضافه کنید یا آن را به صورت خام یا بخارپز بخورید.

اگر نگران خراب شدن سبزیجات تازه هستید، خرید کلم بروکلی منجمد را در نظر بگیرید تا بتوانید هر زمان که وقت داشتید آن را بپزید.

خلاصه

کلم بروکلی حاوی سولفورافان و سایر ترکیبات ضد سرطانی است که به طور انتخابی سلول های سرطانی را هدف گرفته و از بین می برد.

 

3. چای سبز

هزاران سال است که مردم از مزایای سلامتی چای سبز استفاده می کنند. محققان مطالعات زیادی در مورد اثرات آن بر سرطان انجام داده اند.

شواهد نشان می دهد که ترکیبات خاص موجود در چای سبز ممکن است با تأثیر بر رشد تومور، مرگ سلولی و سیگنال دهی هورمون ها، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

ترکیبات زیر می توانند مزایای چای سبز را برای سلامتی توضیح دهند:

  • مشتقات زانتین
  • اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)
  • اپی کاتچین

چگونه چای سبز بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

اگر طعم چای سبز را دوست دارید، هر روز صبح به جای قهوه معمولی خود یک فنجان بنوشید.

اگر ترجیح می دهید کافئین را کنار بگذارید، نسخه بدون کافئین را امتحان کنید. اگر چای گرم دوست ندارید، سعی کنید آن را در یخچال خود خنک کنید و یخ را برای یک نوشیدنی گوارا اضافه کنید.

اگر طرفدار طعم نیستید، سعی کنید از چای سبز خنک به عنوان مایع در اسموتی های خانگی استفاده کنید یا پودر چای سبز را اضافه کنید.

خلاصه

چای سبز حاوی طیف وسیعی از ترکیبات از جمله آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند.

 

4. حبوبات و سویا

حبوبات یک گروه غذایی هستند که شامل لوبیا، بادام زمینی و عدس است. حبوبات حاوی ترکیبات گیاهی فعال بیولوژیکی هستند که به عنوان فیتواستروژن شناخته می شوند.

ایزوفلاونها یکی از این فیتواستروژن ها هستند. یک بررسی نشان داد افرادی که بیشترین فیتواستروژن ها را مصرف می کردند، نسبت به گروهی که کمترین میزان مصرف را داشتند ، 20 risk خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دادند.

این مطلب هم احتمالا مورد علاقه شما باشه  انواع مدل بوت و نیم بوت شیک زنانه + نکات مهم

اثرات مبارزه با سرطان فیتواستروژن ها ممکن است ناشی از خواص آنتی اکسیدانی و اثرات آنها بر تنظیم هورمون ها و مرگ سلولی باشد.

در حالی که هنوز نیاز به تحقیقات قطعی تری وجود دارد برخی تحقیقات ایزوفلاون های سویا را با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط کرده اند.

موسسه ملی سرطان (NCI) ارتباط بین مصرف سویا و کاهش سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را نشان می دهد.

PSA پروتئینی است که توسط پروستات تولید می شود. آزمایش PSA که میزان PSA در خون شما را اندازه گیری می کند، به عنوان آزمایش غربالگری سرطان پروستات استفاده می شود.

به نظر می رسد این تحقیقات نشان می دهد که سویا در کنار سایر غذاهای ضد سرطان مؤثرتر است.

چگونه حبوبات و دانه های سویا بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

برای افزودن حبوبات و دانه های سویا به رژیم غذایی خود، حداقل در برخی وعده ها گوشت را با پروتئین گیاهی عوض کنید. این می تواند به معنی تلاش برای آخرهفته های بدون گوشت یا حرکت به سمت رژیم غذایی گیاهی باشد.

سعی کنید یک همبرگر لوبیا سیاه با سبزیجات زیاد تهیه کنید. متناوباً، هموس خانگی که با نخود مخلوط شده تهیه می شود، یک غذای خوشمزه برای سبزیجات یا نان سبوس دار ایجاد می کند.

در نهایت، توفو منبع عالی سویا است. سعی کنید طعم توفو را با سس ها بپزید و آن را بپزید یا روی اجاق سرخ کنید یا آن را به سیب زمینی سرخ کرده اضافه کنید.

خلاصه

حبوبات، از جمله سویا، حاوی ترکیباتی به نام فیتواستروژن هستند که ممکن است به توقف رشد تومور کمک کند.

 

5. آب انار

مانند چای سبز، انار منبع غنی آنتی اکسیدان است.

آب انار به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان به عنوان یک میوه فوق العاده شهرت دارد. آنتی اکسیدان ها ممکن است به جلوگیری از بیماری های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو کمک کنند.

NCI می گوید آب انار و برخی از اجزای فعال زیستی آن ممکن است به جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی پروستات کمک کند.

مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان داده است که آب و عصاره انار مانع از تولید برخی از سلول های سرطانی پروستات می شود، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

چگونه آب انار بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

شما می توانید آب انار را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید. اگر نوشیدن آب میوه خیلی شدید است، آن را با آب معمولی رقیق کنید یا مقداری آب گازدار اضافه کنید.

همچنین می توانید دانه های انار را به سس سالاد خانگی اضافه کنید تا سالاد مورد علاقه شما شیرین شود.

خلاصه

انار سرشار از آنتی اکسیدان است. مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان داده است که آب انار می تواند از تولید برخی از سلول های سرطانی پروستات جلوگیری کند.

 

6. ماهی

چربی های چند غیراشباع، از جمله امگا 3 و امگا 6، اسیدهای چرب ضروری هستند که منحصراً در رژیم غذایی یافت می شوند. آنها توسط بدن سنتز نمی شوند.

این مطلب هم احتمالا مورد علاقه شما باشه  نیم‌صفحه اول روزنامه‌های ورزشی ۸ شهریور

رژیم غذایی سنتی غربی دارای اسیدهای چرب امگا 6 زیادی است اما امگا 3 زیادی ندارد. داشتن تعادل اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 با پیامدهای سلامتی بهتری مرتبط است.

چندین بررسی گزارش داده اند که در حالی که ممکن است بین مصرف بیشتر چربی امگا 3 و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات ارتباطی وجود داشته باشد، تحقیقات بیشتری به ویژه مطالعات انسانی مورد نیاز است.

ماهی های چرب فواید زیادی برای سلامتی دارند. سعی کنید از ماهی های چرب موجود در آب های سرد استفاده کنید تا میزان مصرف امگا 3 را افزایش دهید. این شامل:

  • ماهی سالمون
  • شاه ماهی
  • ماهی خال مخالی
  • ساردین
  • ماهی قزل آلا

چگونه ماهی بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

افزودن امگا 3 بیشتر به رژیم غذایی شما می تواند به سادگی شکستن قوطی ساردین یا ماهی تن باشد. هرچند همه علاقه چندانی به ماهی ندارند. علاوه بر این، می تواند گران باشد.

اگر در گذشته از ماهی لذت نمی بردید، نوع دیگری را امتحان کنید. هر کدام طعم منحصر به فردی دارند. اگر ماهی تازه باشد طعم آن ملایم تر است، بنابراین اگر آن را از پیشخوان ماهی خریداری کرده و آن روز درست کنید، از ماهی بیشتر لذت خواهید برد.

ماهی کاد، ماهی قزل آلا دارای طعم ملایم تری هستند. سعی کنید ماهی خود را با سس لیمو پر کنید یا آن را به غذای دیگری که برای پروستات مناسب است اضافه کنید. به عنوان مثال، می توانید ماهی کاد پخته را در سس گوجه فرنگی امتحان کنید.

برای افزایش قیمت دلار، می توانید ماهی را به غذاهایی مانند ماکارونی، سوپ، سالاد یا ساندویچ اضافه کنید. به این ترتیب شما برای تهیه یک وعده غذایی کامل به ماهی زیادی احتیاج نخواهید داشت.

همچنین می توانید از پزشک خود در مورد مصرف مکمل های امگا 3 سوال کنید.

خلاصه

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این ترکیبات ممکن است به حفظ سلامت پروستات کمک کنند، اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

 

نتیجه نهایی

غذاهای حاوی ترکیبات ضروری ممکن است به سلامت پروستات شما کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. با این وجود، محققان باید مطالعات بیشتری انجام دهند تا بدانند رژیم غذایی چگونه بر سلامت پروستات تأثیر می گذارد.

ایده خوبی است که قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی خود، با ارائه دهنده خدمات درمانی خود مشورت کنید ، به ویژه اگر تحت درمان سرطان پروستات هستید. این به این دلیل است که برخی غذاها ممکن است با داروها و درمان های مختلف تداخل داشته باشند.

با این وجود، اکثر موارد موجود در این لیست مغذی هستند. خوردن این غذاها به عنوان بخشی از یک شیوه زندگی سالم می تواند به سلامت کل بدن شما کمک کند.

نوشته مواد غذایی مناسب برای سلامت پروستات اولین بار در سایت تفریحی و سرگرمی جیران. پدیدار شد.