تحریم اینترنت ایران

تحریم اینترنت ایران از سوی آمریکا ممکن است؟

تحریم اینترنت ایران از سوی آمریکا ممکن است؟

به گزارش نازشو – چند روزی است کهن در فضای مجازی و رسانه صحبت از تحریم اینترنت ایران است و با نزدیک شدن به زمان اعلام اجرایی شدن تحریم های ایران این حواشی بیشتر هم شده است. و با اعلام برخی از افراد که به این حواشی دامن زدن رسانه هیا بزیادی هم به آن پرداخته اند اما ما در اینجا می خواهیم برسی کنیم آیا آمریکان این توانایی را دارد که اینترنت ایران بطور کامل قطع کند یا خیر همانطور که می توانید هنوز شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ایران بطور کامل اجرایی نشده است اما قطع اینترنت ایران بحث کاملا غیر فنی به نظر می رسد. چون شبکه اینترنت وابسته به کشوری خاص نیست و اینترنت بطور بسیار ساده شبکه های بزرگ و کویچکی است که طبق پروتکل های بین المللی به هم دیگر وصل شده اند. و بحث تحریمی که آمریکا می تواند بر اینترنت ایران اعمال کند قطع آن نیست. بلکه دسترسی به سرویس های زیر ساختی اینترنت با مشکل روبه رو کند.

درباره حاکمیت اینترنت بیشتر بدانید.

اینترنت یک شبکه جهانی توزیع شده‌است که شبکه‌های خودمختار به انتخاب خود به آن پیوسته‌اند و بدون هیچ بدنهٔ مرکزی فرماندهی کار می‌کند. اما برای حفظ هم‌کنش‌ پذیری آن جنبه‌های فنی و سیاست‌های زیر ساخت پایهٔ آن و همچنین فضاهای نام اصلی آن توسط بنگاه اینترنتی نامها و شماره‌ های تخصیص داده شده(به انگلیسی: Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) (ICANN) اداره می‌شوند که مقر اصلی آن در مارینا دل ری، کالیفرنیا قرار دارد. ICANN مرجعی است که به هماهنگ‌ سازی تخصیص شناسه‌های یکتا برای استفاده در اینترنت می‌پردازد. این شناسه‌ها شاملنامهای دامنه، نشانی‌های IP، شماره پورت‌های برنامه‌ها در لایه انتقال و بسیاری از پارامترهای دیگر می‌شود. فضاهای نام یکتای جهانی که در آن نام‌ها و شماره‌ها به صورتی تخصیص داده می‌شوند که مقادیر یکتا باشند، برای دسترسی جهانی به اینترنت ضروری هستند. ICANN توسط یک هیئت مدیره بین‌المللی که از بین انجمنهای فنی، آکادمیک و سایر انجمنهای غیر تجاری اینترنت انتخاب می‌شود. دولت آمریکا همچنان نقش اولیه را در تأیید تغییرات درحوزه ریشه سامانه نام دامنه (به انگلیسی: DNS root zone) که قلب سامانه نام دامنه (DNS) را تشکیل می‌دهد. نقش ICANN در هماهنگی تخصیص شناسه‌های یکتا، آن را به عنوان تنها پیکره هماهنگ‌سازی در شبکه جهانی اینترنت متمایز می‌سازد. در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۵ نشست جهانی دربارهٔ جامعه اطلاعاتی که در تونس برگزار شد انجمن حاکمیت اینترنت (IGF) را تأسیس کردند تا به مسایل مرتبط با اینترنت بپردازد.

تحریم اینترنت ایران

خوب با بحث اینکه اینترنت برای کشوری خاص نیست را خوانید حال ادامه مبحث اینکه آمریکا چه تحریم های را در حوزه زیرساخت اینترنت می تواند اعمال کند را تقسیم به دو بخش می شود که یک ترافیک بین الملل (Gateway) و دو DNS دو مسئله ای است که باید به آن پرداخت که  شما باید بدانید شرکت ارتباطات زیرساخت، ترافیک بین المللی ایران را حداقل از 12 گیت‌وی اصلی در کشورهای همسایه تأمین می کند که همگی ارتباط خوبی با ایران دارند و تحت تأثیر تحریم های آمریکا قرار نمی گیرند، ضمن اینکه همواره امکان ترانزیت داده از طریق کشورهای دیگر و تأمین کننده های ثالث وجود دارد و ایران به کشور یا لینک خاصی وابسته نیست. و در مورد سرویس DNS هم جای نگرانی نیست، چون این سرویس ماهیتی بین المللی دارد و نهاد های تصمیم گیرنده آن ارتباطی با آمریکا ندارند: ضمن اینکه هم اکنون چند سرور ریشه DNS در کشور فعال هستند و به راحتی نیازهای کاربران را تأمین می کنند.

و بحث تحریم اینترنت ایران مطمن اند از گزینه های آمریکا نیست چون بسیار از مواقع در گذشته آمریکا دنبال ارائه اینترنت ماهواره ای رایگان به ایران بوده است و چند بار این موضوع را رسانه ای هم کرده بود و اعلام کرد حاضر به تخصیص بودجه برای این کار است و آن ها بر این باورند که اینترنت یک اهرم فشار و ابزاری مهم برای آن ها است و بسیار بعید است که بخواهند روی آن حتی اختلال ایجاد کنند.